Under hösten har jag startat ett tvilling-projekt. Tänkte göra två gitarrer samtidigt och jag är lite sen med att uppdatera bloggen i vanlig ordning. Men så jag har kommit en bit på vägen.
Designen på de två kropparna har olika karaktärer. Den här gången är mest det pickuperna som har bestämt vilken typ av gitarr det ska bli. Kroppen och halsen har 3-4 lager bindingar svart/vit/svart/vit med varierande tjocklek och det svåra är alltid att få snygga fogningar, både mellan kropp och hals samt huvudet. Bägge gitarrerna skall också ha toppar med höga konturer. Vilket kan vara lite svårt att få till snyggt.
Design för Gitarr No 9
No 9 får ett par aktiva EMG P90 pickuper vilket passar mer in på en vintage design a’la Gibson modell. En återhållsam Firebird/Explorer, utan de markant, utfallande konturerna och med en liten mer sparsam, modernare form. Utmaningen med denna gitarr är toppens höjd konturer tillsammans med bindingarna. Det är också andra gitarren som får ett plektrumskydd med elektronik på. Så ihålligheten för elektroniken kommer att fräsas ut på ovansidan(toppen).
Träslagen blir; Al på kroppen, Afrikansk valnöt som topp på kroppen samt huvudet, Flammig Lönn som hals med ett vinklat huvud och Ebenholtz på greppbrädan. 4 lager kantbindingar av plast med svart som dominant färg och 5 lager svart, vintage plektrumskydd. Hårdvarorna som stämskruvar, rattar och stall kommer att vara satin kromade. Tanken är att gitarren skall lackas med en mörkare, brun toning.
Design för gitarr No 10
För No 10 har jag reserverat en vit, f-spacad DiMarzio Andy Timmons humbucker åt. Den får också två stycken vita single-Coils DiMarzio – En Chopper som mellan-pickup och en Cruiser som hals-pickup. Samt ett Schaller Floyd Rose-stall och Planet Waves låsbara stämskruvar.
Designen till den här gitarren fick en mer utmärkande kant brevid input-kontakten och armstödet blev också lite mer fylligare än en vanligt. Närmast, design-mässigt sett, ligger väl gitarrermodeller från Schecter eller gamla B.C. Rich kan jag tänka mig. Det som är nytt med den här gitarren förutom kantbindingarna är att jag har använt en snygg, flammig björk-topp som kommer från något träd på allén i Göteborg som blåstes ner av stormen Ada 1969(hittade den i en lada hos min svärmor utanför Öxabäck).
Liksom gitarr No 9 har den höjdkonturer med 3 lager kantbindingar där den vita är dominant. Halsen skall även den också bestå av flammig lönn. Det blir också en vinklad hals, fast med 6 stämmskruvar i rad. Greppbrädan görs av rosenwood, tillika vita kantbindingar. Hårdvarorna som stämskruvar, rattar och Floyd Rose-stall kommer att vara guldpläterade. Kroppen kommer att lackas men jag har inte bestämt färg än. En fundering är att den skall ha en 2-toning sunburst som går mellan en mörkare röd till en ljusare körsbärsröd färg.
Leave a Reply